donderdag 14 januari 2016

Jong antiek


Niet dat de meneer met het brood er oog voor heeft, maar het trekt wel mijn aandacht. En dan doel ik niet op de uitermate vrolijke graffiti-werken op de houten muur die het bouwwerk in wording moet beschermen tegen onverhoedse acties van dezen en genen. Nee, het gaat mij om de jaarsteen. Die meldt 2015 terwijl we ondertussen al in 2016 zitten. Krap aan geef ik toe, maar toch.

Ik snap het wel. Het punt waar de steen zit, is immers ergens vorig jaar bereikt. Toch wordt het gebouw pas dit jaar in gebruik genomen. Woon je dan in een huis van een oud bouwjaar? En heeft dat effect op woonplezier en verkoopprijs? Zou het zijn zoals bij autokopers? Die willen hun nieuwe auto immers liever niet in december afgeleverd krijgen, maar net over de jaargrens. Klinkt frisser, mocht de auto weer in de verkoop gaan.

Of dit bij een huis van belang is, weet ik niet. Geen idee van, nooit mee bezig geweest. Eigenlijk ook helemaal niet belangrijk in dit kader. Ik vind het vooral grappig dat een jaartal zo prominent aanwezig is bij nieuwbouw. Het zal wel met de retro-trapgevel te maken hebben. Denk er een gracht bij en je zou zweren dat je in Amsterdam naar een patriciĆ«rswoning staat te gluren. Die woningen zijn niet anders dan met jaartallen versierd, blijkbaar iets wat de architect in casu aanspreekt. 

Zal deze woning de tand des tijds doorstaan? Staan hier over driehonderd jaar groepen toeristen zich vergapen aan de in betonsteen gekerfde datering? Of is Rosmalen dan nog steeds geen toeristisch hoogtepunt en rust het zoals altijd al in de schaduw van Den Bosch? 

Eigenlijk kunnen die toeristen nu al aantreden. Het is tenslotte alweer enige tijd geleden dat het 2015 is. Bijna antiek is misschien ietwat overdreven, maar het zit er aan te komen. Antiek is gewild. Hoe ouder iets is, hoe meer geld het soms oplevert. Nou ja, niet als het gaat over het brood in de hand van de passant. Dat smaakt vandaag toch het best.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten