vrijdag 15 januari 2016

Kleurtherapie




De stem op de autoradio meldt dat het westen van Nederland onder een laagje wit is verdwenen. Voor de tweede keer in een paar weken is een deel van het land besneeuwd, terwijl het in de overige streken business as usual is. En dat voor een landje waar je in slechts een paar uur doorheen rijdt. 

Waar wij ondertussen wel allemaal van mogen genieten, is het loodgrijs van het wolkendek. Daar zijn geen vijftig tinten in te vinden. Eentje overheerst en die kameleont hooguit een beetje in lichtintensiteit gedurende de dag. Het zijn van die luchten waarbij ik verwacht dat de witte deken nu toch echt gaat komen. Niet dus. 

Het grijs is niet echt vrolijk. Ze zeggen wel eens dat wit geen kleur is, nou, grijs doet aardig mee. Het mag dan officieel misschien een kleur zijn, ik word er heel somber van. Iets dat alle andere kleuren niet voor elkaar kunnen krijgen. Zelfs zwart niet. Na twee van deze weken snak ik naar kleur in mijn leven, vooral wanneer ik naar buiten ga. Binnen hebben we vrolijk gekleurde koffiemokken, staren twee mooie rode stoeltjes tegenover mijn bureau mij aan en heeft zelfs de kat bruin in zijn verder zwart-witte lappenvacht zitten. 

Maar buiten wil het niet gebeuren. Daar is op dit moment geen kleurrijke afleiding te vinden. De bomen zijn kaal, hooguit doet er eentje zijn best om alvast met wat bloesem te strooien. Ik hoop dat deze durfals in het voorjaar nog wat spul over hebben. 

Al slenterend gaat het richting de wekelijkse markt om wat biologische kaas bij de kaasboer op wielen te halen. Beetje geel in het leven doet in deze kleurloze tijden al wonderen. Maar dan komt die verrassing. Van rechts. Ineens slaan mijn ogen op hol en grijpt mijn hand snel naar de camera die losjes op mijn heup bungelt. De groente- en fruitboer op de markt heeft alles uit de kast getrokken om de naar kleur snakkende mens een groot plezier te doen. Een lust voor het oog, deze uitstalling van gezondheid. Het voelt als een kleurentherapie. Ik word er op slag heel vrolijk van en bedank de marktkoopman voor het consult, met de aanschaf van een felgroene appel.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten