vrijdag 19 februari 2016

Selfie avant la lettre


Toen een selfie nog gewoon een foto van jezelf in een spiegel was, zat er een fotorolletje in de camera (voor de generatie die dit niet meer weet: Google het maar). Of je selfie gelukt was, wist je pas na een paar dagen. Vaak een week. Maakte overigens niks uit, want we moesten toch nog een decennium of drie wachten op Facebook. 

Gelukkig kon ik het toentertijd zelf sneller. De 'foto in de spiegel' is gemaakt met mijn allereerste spiegelreflexcamera. Een Olympus OM-10 mét Manual Adapter. Toe maar. Ook het flitskanon blinkt van nieuwigheid op deze foto. Eerder waren er wel al wat kleurenrolletjes opgegaan aan beginnersexperimenten, maar dit is zo'n beetje mijn allereerste zwart-wit foto. Ergens in 1980. Ik kan de exif (Google!) niet meer vinden, daarom moet ik het jaartal even gokken. 

Zwart-wit omdat ik net een donkere kamer had ingericht. Binnen een paar uur hing het resultaat te drogen aan de waslijn. Nog altijd minder snel dan tegenwoordig, maar in die tijd was ik koning als ik 's ochtends foto's had gemaakt en deze 's middags al kon presenteren. Een voorschotje op wat zou gaan komen. Net zoals deze selfie avant la lettre. Daarom moest ik 'm ff uit de oude doos lichten. 









Geen opmerkingen:

Een reactie posten