maandag 29 februari 2016

Thuisbakker



Ik heb een tijd geleden een bakkerij gekocht. Omdat vers brood nu eenmaal gezond is én het allerbeste smaakt. Ook weet ik dan zeker dat er geen haren in zitten om de houdbaarheid te garanderen. Houdbaar is het eigen brood daarom niet: twee dagen kunnen we er van eten, daarna is het einde oefening en doen eventuele restjes dienst als bindmiddel in gehaktballen of als eendenvoer. 

Die bakkerij is overigens van zulke proporties dat hij gewoon op het aanrecht past. Maar als bovenstaand prutje morgenochtend door elkaar is gehutst, twee keer gerezen is en staat te bakken, dan drijven heerlijke geuren door het huis. Alsof ik letterlijk een bakkerij in huis heb. 

Ik kan er geen genoeg van krijgen. Om de dag mik ik 300 ml water, 6 gram zout, 20 ml olijfolie, 6 gram honing, 500 gram meel en 3 gram gist in het bakblik om ruim twee uur later de geur van vers brood tussen mijn neusvleugels door te laten glippen. Weer een uur later mogen de smaakpapillen eveneens genieten. Feest der zinnen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten