woensdag 6 april 2016

Crimineel goede pr



Rome? Milaan? Turijn? Driewerf nee. Gewoon Amsterdam. Hartje zelfs. De Dam. Krasnapolsky, De Bijenkorf, het Nationaal Monument op de. Waar ooit de hippies werden weggespoten door de ME, daar staan nu zo'n beetje alle scooters van Nederland geparkeerd.

Italiaanse toestanden aan de Amstel. Ik krijg spontaan zin in cappuccino, een bolletje pistache ijs en een bordje spaghetti bolognese. Met Parmezaanse kaas. Bij voorkeur allemaal tegelijkertijd. 

Nu kom ik nog wel eens in een grote stad, maar zo'n enorme scooterparkeerplaats heb ik nog nooit gezien. Waarom hier dan wel? Omdat de scooter in Amsterdam de beste manier is om je te verplaatsen? Denk 't niet, want ik heb er in twee uur tijd ook drie onderuit zien gaan door een vriendelijk tikje van een hard doorwerkende taxichauffer en bestelwagens die ineens remmen om geen tijd kwijt te raken aan lange remwegen. 

Omdat je gewoon overal kunt parkeren? Denk wederom van niet. In Amsterdam parkeert iedereen alles overal. Een scooter is daarvoor niet echt nodig.

Ik denk Willem Holleeder, hoofdstadboef, de aanstichter is. Sinds de foto van hem op een zwarte Vespa, is de scooter hipper dan hip. De crimineel als trendsetter. Misdaad loont niet, maar is wel verbluffend goede pr. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten