woensdag 20 januari 2016

Star Wars op de A2



Of de vrachtwagenchauffeur ooit is bezig geweest met hoe zijn verlichtingsconfiguratie er bij lage sluitertijden uit zou zien, dat waag ik met enige zekerheid te betwijfelen. Dat het een artistiek effect heeft, dat moge duidelijk zijn. 

Het doet mij een beetje denken aan Star Wars. Of Battlestar Galactica. Ik heb ze nooit gezien, maar als je ergens wordt getrakteerd op een stukje uit deze films, dan heeft dat meestal met lichtsporen en ruimteschepen te maken. Wat ze in Hollywood kunnen, dat kunnen we hier langs de A2 ook. 

Het maakt het verkeer mooi. Ineens vallen alle oordelen over milieu-, geluids- en lichtvervuiling helemaal weg. Wat overblijft is een plaatje om bij weg te dromen. Je eigen verhaal bij te maken. Even proberen niet te luisteren naar de journaalpresentator die rept over dieselmotoren die nog veel vervuilender zijn dan verwacht. Wat dus mislukt. Het gaat over auto's, dus hoor ik het. Beroepsdeformatie. 

Onder de beelden van het journaal doemt in mijn hoofd een toekomst op waar vrachtwagens zoals deze wellicht geen plaats meer hebben. Maakt verder ook niet uit, als hun opvolgers maar een mooie lichtopstelling hebben. Als we George Lucas mogen geloven, komt dat in elk geval helemaal goed.














Geen opmerkingen:

Een reactie posten